郵送による資料貸出について/Borrowing books by Postal service


Jump to English version

最終更新日:2022年3月16日

郵送による資料貸出について

次の通り郵送等での資料貸出を行います。

目次

  1. 対象者
    本学に在籍する学生(学部生、院生)で来館が難しい方。送付先は国内に限ります。
  2. 実施内容
    送付回数は月1回まで。
    卒業・修了予定者(進学予定者を除く)は在籍中の授業期間内のみ申し込み可。
  3. 返却期限
    発送日から1か月。
    延滞や他の利用者からの予約がなければ延長可能。延長はウェブ上で回数制限なく行うことができます。
    卒業・修了予定者の返却期限は、来館による貸出の返却期限と同じです。
  4. 申し込み方法
    申込書(エクセルファイル)に希望資料を記入の上、サポート館(下記9.)の送付先リンク(フォーム)でファイル添付してお送りください。
    申込書(私費用)(.xlsx 17.7KB)
  5. 貸出できる資料
    全館室の資料をお申し込みいただけます(一部、貸出禁止資料などを除く)。申込者の所属のサポート館以外の所蔵資料は、サポート館へ配送の上で郵送貸出を行いますが、時間がかかる場合があるので予めご了承ください。
  6. 貸出冊数
    1回の送付につき5冊(貸出中資料の合計冊数は貸出条件の通りとします)
  7. 送料
    送料は申込者負担となります(着払いで送付します。送料は梱包の大きさで変わります。目安としてこちらをご参照ください。ゆうパック 佐川急便 )。
  8. 郵送での返却について
    郵送で返却する場合は、ゆうパックや宅急便など配達記録が残り紛失時の補償がある方法でお送りください。また、必ず元払いでお願いいたします。
    図書の水濡れや破損を防止するため、資料到着時の梱包を破棄せずに再利用して、ビニール袋や緩衝材で梱包した状態でお返しください。
    宛名に「神戸大学○○図書館(送り先の図書館名)」、また内容欄には「返却図書」とご記入ください。
  9. サポート館と送付先一覧
サポート館 対象者所属 送付先
総合・国際文化学図書館 国際文化学部/研究科,
国際人間科学部(グローバル文化学科)
リンク
社会科学系図書館 経済学部/研究科, 経営学部/研究科, 法学部/研究科,
国際協力研究科
リンク
「お問合せ内容」欄で「社会科学系情報サービス係」を選択
自然科学系図書館 理学部/研究科, 工学部/研究科, 農学部/研究科,
システム情報学研究科, 科学技術イノベーション研究科
リンク
人文科学図書館 文学部, 人文学研究科,グローバル教育センター リンク
人間科学図書館 発達科学部/人間発達環境学研究科,
国際人間科学部(発達コミュニティ学科/環境共生学科/
子ども教育学科)
リンク
経済経営研究所図書館 経済経営研究所 リンク
医学分館 医学部医学科, 医学研究科 リンク
保健科学図書室 医学部保健学科, 保健学研究科 リンク
海事科学分館 海洋政策科学部, 海事科学部/研究科, 乗船実習科 リンク

Last updated: Mar. 16

Borrowing books by Postal service

As detailed below, you can borrow library-owned materials using the postal services:

Contents

  1. Eligibility
    Students (undergraduate students, graduate students) of Kobe University who have difficulties in coming to university. Materials can only be posted within Japan
  2. Outline
    You can use this service once a month.
    *If you will graduate or finish your course (excluding students who will remain at Kobe University) can apply only during the class period during their enrollment.
  3. Due date
    One month after the materials were posted out.
    Books/materials can be renewed online unless someone else reserves them. (There is no limit to number of renewals.)
    The Due date of the materials borrowed by the students scheduled to graduate and finish the course is the same as the due date of the materials borrowed by going to the library.
  4. How to apply
    Please fill out the followings request form (Microsoft Excel file), and send the file to your support library via the contact form (the link to the contact form can be found in point 9. below).
    Form (Private Expense)(.xlsx 17.7KB)
  5. What can be borrowed
    You can apply for materials held in all libraries (except for lending prohibited materials and some other things). If you request materials belonging to a Kobe University library other than your support library, they will be delivered to you support library first and then posted to you.
  6. Maximum number of books
    Up to 5 books at a time (Total number of materials that you are allowed to have out at a time is as per the Lending Terms and Conditions)
  7. Postage Fee
    We do not cover the postage fees. A parcel will be sent via COD (Cash On Delivery). (The postage fee varies depending on the size of the package. Please refer to the following as a guide: Yu-Pack, Sagawa Express)
  8. How to return the books by postal service
    You need to use “Yu-Pack”, “TA-Q-BIN” or another insured shipping method with a tracking service. Please send them back with prepaid shipping.
    Place the books in a plastic bag and pack with cushioning materials to prevent damage. (Reuse the packaging that you received the materials in)
    Please write “Kobe University XX Library (destination library name)” in the addressee field and “Returned books” in the contents field.
  9. Support Library and the contact form
    Please select your support library in the “Select Your Recipient” field on the linked page, attach the completed Excel File and click ‘submit’. ⇒ contact form
Support Library Departments
General Library, Library for Intercultural Studies Faculty/Graduate School of Intercultural Studies, Faculty of Global Human Sciences (Department of Global Cultures)
Library for Social Sciences Graduate School/Faculty of Economics,
School/Graduate School of Business Administration,
Graduate School/Faculty of Law,
Graduate School of International Cooperation Studies
Library for Science and Technology
*sending from the temporary counter at Library for Humanities
Faculty/Graduate School of Science
Faculty/Graduate School of Engineering
Faculty/Graduate School of Agriculture/Agricultural Science
Graduate School of System Informatics
Graduate School of Science, Technology and Innovation
Library for Humanities Faculty of Letters,
Graduate School of Humanities,
Global Education Center
Library for Human Development Sciences Faculty of Human Development, Graduate School of Human Development and Environment, Faculty of Global Human Sciences
 -Department of Human Development and Community
 -Department of Environment and Sustainability
 -Department of Child Education
Library of Research Institute for Economics & Business Administration Research Institute for Economics and Business Administration
Library for Medical Sciences School of Medicine Faculty of Medicine,
Graduate School of Medicine
Library for Health Sciences School of Medicine Faculty of Health Sciences,
Graduate School of Health Sciences
Library for Maritime Sciences Faculty of Ocean Science and Technology, Graduate School/Faculty of Maritime Sciences,
Sea Training Course