【8月7日更新】新型コロナウイルス感染拡大防止に係る附属図書館「特別利用」実施のお知らせ/[Last updated on Aug. 7] Kobe University’s Libraries Implementation of ‘Special Usage’ System


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概要

附属図書館では、新型コロナウイルス感染症の感染拡大防止のため、神戸大学の活動制限指針に基づいた対応を行っております。活動制限指針が第2クォーターより「レベル2」とされたことを受け、6月26日(金)からの附属図書館サービスは次の通りとします。
なお、活動制限指針が見直された場合は変更することがあります。貸出中資料の返却期限は下記を参照してください。

「特別利用」について

「特別利用」の対象者・対象館室

教職員および、卒業論文・修士論文・博士論文・学会発表・国家試験準備等のために図書館資料を必要とする学生(学部生、大学院生)。学生の入館可否および入館方法は下記をご覧ください。
入館できるのは所属学部・研究科のサポート館のみです。
学外の方(卒業生含む)はご利用いただけません

学生の入館可否および入館方法

<凡例>
可(a): 学部・研究科または指導教員による入構許可証、あるいは附属図書館長による入館許可証の提示が必要(入館許可証は来館希望日の前日(土日祝を除く)16:30までに「附属図書館入館許可証申請」よりお申込みください。なお附属図書館長の入館許可証では学部・研究科の校舎に立ち入ることはできません)
可(b): 研究科または指導教員による入構許可証の提示が必要
不可: 入館不可
注1: 4年次のみ入館可(「『国際文化学部』『発達科学部』『国際人間科学部』の特別利用について」を参照)
注2: 4~6年次のみ入館可(「医学分館の特別利用について」を参照)

所属 サポート館 学部生 院生
文学部/人文学研究科
国際教育総合センター
人文科学図書館 可(a) 可(a)
国際文化学部/研究科
国際人間科学部グローバル文化学科
総合・国際文化学図書館 注1 可(a)
発達科学部/人間発達環境学研究科
国際人間科学部(グローバル文化学科以外)
人間科学図書館 注1 可(b)
法学部/研究科
経済学部/研究科
経営学部/研究科
国際協力研究科
社会科学系図書館 不可 可(b)
理学部/研究科
工学部/研究科
農学部/研究科
システム情報学研究科
科学技術イノベーション研究科
自然科学系図書館 可(a) 可(a)
医学部医学科/医学研究科 医学分館 注2 可(a)
医学部保健学科/保健学研究科 保健科学図書室 可(a) 可(a)
海事科学部/研究科 海事科学分館 可(a) 可(a)
経済経営研究所 経済経営研究所図書館 可(b)

実施期間

6月26日(金)〜9月30日(水)(祝日および8月13日(木)~17日(月)を除く。保健科学図書室は改修工事のため8月4日(火)よりサービスに制限があります。海事科学分館は空調工事のため8月18 日(火)~21 日(金)のあいだ利用できません)

実施日時

月〜金 10:00–17:00(社会科学系図書館は月〜金 10:00–17:00、土 10:00–19:00。 いずれも祝日および8月13日~17日を除く)

サービス内容

お問い合わせ、申し込み等は可能な限りメールやウェブサービスをお使いください。ウェブサービスについてはこちらをご覧ください:予約・デリバリーその他アカウントサービス

感染症対策

感染の可能性を低減させるため、次のような点にご理解、ご協力をお願いいたします。

  • 密閉空間、密集場所、密接場面を回避するため、入館人数を制限する場合があります(※下記「30分あたりの最大入館者数」参照)
  • 閲覧席、教育用端末の利用はできません(椅子は撤去しています)
  • 図書館の滞在時間は 30分以内とします
  • 滞在時間を減らすため、必要な資料は事前に検索を行ってください
  • 図書館内は定期的に換気のため窓を開けます
  • 微熱でも発熱している方、咳が出る方、倦怠感(だるさ)を感じる方は利用をご遠慮ください
  • 図書館に入館したら、消毒液による手指の消毒あるいは手洗い等をしてください
  • 入館時にはマスクの着用をお願いします
  • 館内での会話はご遠慮ください
  • 他の方とは一定(2m程度)の距離を保つようにしてください

資料の返却期限

5月8日(金)以前に借りた資料の返却期限は10月13日(火)です。それ以降の借出分は館室・利用者により異なります。
いずれも学内利用者は「アカウントサービス」から延長が可能です。

来館できない利用者・遠隔授業への対応

なお、以上の内容は状況の推移により変更することがあります。その際はウェブサイトに掲載するなどいたします。

第2Q図書館特別利用時の注意ポスター

(参考)30分あたりの最大入館者数

国際 社会 自然 人文 人間 研究所 医学 保健 海事
100 90 90 40 30 5 50 15 30

Notice

In accordance with Kobe University’s Activity Restriction Measures (Level 2 in the second quarter of the first semester), the library service from June 26 (Friday) has been as follows:

About ‘Special Usage‘

Eligibility and library for ‘Special Usage’

Faculty and Students (graduate students, undergraduate students) who need library materials for BA/MA/PhD theses, conference presentations, national qualifying examination preparations etc. are only allowed to enter the ‘Support Library’ in charge of the faculty/graduate school to which they belong.
Please see below for details.
*Visitors (including graduates) cannot use this service.

The permits required to enter libraries

Y(a): You can enter the library with “an admission permit from your graduate school/supervisor” or “an admission permit from the Library Director”.
*About admission permit from the Library Director:
Please apply here by 16:30 the day before the desired visit date (excluding weekends and holidays). ⇒ Library Use Application
You may not enter any other buildings except for the permitted library.

Y(b): You can enter the library with an admission permit from your graduate school/supervisor.
N: You cannot enter the library.
YN1:Please see here for details. ⇒ ′Special Usage’ of Library for FACULTY OF INTERCULTURAL STUDIES / FACULTY OF HUMAN DEVELOPMENT / FACULTY OF GLOBAL HUMAN SCIENCES [JPN]
YN2: Please see here for details. ⇒ ′Special Usage’ of Library for Medical Sciences[JPN]

Departments Support Library under-
graduate students
graduate students
・Faculty of Letters
・Graduate School of Humanities
・Center for International Education
Library for Humanities Y(a) Y(a)
・Faculty/Graduate School of Intercultural Studies
・Faculty of Global Human Sciences (Department of Global Cultures)
General Library, Library for Intercultural Studies YN1 Y(a)
・Faculty of Human Development
・Graduate School of Human Development and Environment
・Faculty of Global Human Sciences (excluding Global Cultures)
Library for Human Development Sciences YN1 Y(b)
・Faculty/Graduate School of Law
・Faculty/Graduate School of Economics
・School/Graduate School of Business Administration
・Graduate School of International Cooperation Studies
Library for Social Sciences N Y(b)
・Faculty/Graduate School of Science
・Faculty/Graduate School of Engineering
・Faculty/Graduate School of Agriculture/Agricultural Science
・Graduate School of System Informatics
・Graduate School of Science, Technology and Innovation
Library for Science and Technology Y(a) Y(a)
・School of Medicine Faculty of Medicine
・Graduate School of Medicine
Library for Medical Sciences YN2 Y(a)
・School of Medicine Faculty of Health Sciences
・Graduate School of Health Sciences
Library for Health Sciences Y(a) Y(a)
・Faculty/Graduate School of Maritime Sciences Library for Maritime Sciences Y(a) Y(a)
・Research Institute for Economics and Business Administration Library of RIEB Y(b)

Period

June 26 – September 30 (excluding holidays and August 13 – 17)
*Library for Health Sciences: service restrictions (August 4-) ⇒ for detail [JPN]
*Library for Maritime Sciences: excluding holidays and August 13 – 21

‘Special Usage’ dates and times

Library for Social Sciences
Monday – Friday from 10:00 to 17:00. (excluding holidays and August 13 – 17)
Saturday from 10:00 to 19:00. (excluding holidays and August 15)

Other Libraries
Monday – Friday from 10:00 to 17:00. (excluding holidays and August 13 – 17)

‘Special Usage’ services

  • About ILL request during Summer holidays
  • Borrowing materials in the library’s possession
  • Using photocopiers in the library
  • Picking up reproduced documents requested from other universities’ libraries
  • Requesting materials from Kobe University libraries (Delivery Service)
  • Book purchasing requests (Faculty members only)
  • Book purchasing recommendation requests (Students only)

Please see here for library web services: Reservation/Delivery, Library Account services

Infection control measures

  • In order to prevent crowding and close contact in enclosed spaces, there may be restrictions on the number of people allowed to enter the library. (*See “Maximum number of visitors per 30 minutes” below.)
  • Reading desks and Student PCs (iMac) cannot be used (seating has been removed)
  • Please spend less than 30 minutes in the library
  • Please search in advance for the materials you need in order to shorten your time in the library
  • Windows are opened regularly for ventilation
  • Please refrain from using the library if you have a fever, slight fever, cough or feel sluggish
  • Please disinfect your hands with hand sanitizer or wash your hands when entering the library
  • Wear a mask inside the library
  • Refrain from talking inside
  • Maintain a reasonable distance (approx. 2m) away from other people

Due date

The return date for materials borrowed before May 8 is October 13 (Tuesday).
The return date for materials borrowed after May 9 depends on each library.
You can renew online ⇒ Library Account services

Support for users who cannot come to the library and Remote Learning

Please be aware that these measures may be changed depending on how the situation progresses. Updated information will be posted on the library website etc.

How to Use Library Under the COVID-19 Situation

Maximum number of visitors per 30 minutes

General Social Sci.&Tech Humanities Human Dev. RIEB Medical Health Maritime
100 90 90 40 30 5 50 15 30